in

Zo bewerkt Roy zijn architectuur- en stadsfoto’s

De spanning is eraf en je zit weer warm binnen met je camera en je foto’s achter je laptop. Nu wil je de foto’s natuurlijk nog op z’n mooist bewerken. Je voegt meerdere belichtingen of scherpstellingen samen, en bewerkt de resultaten. Roy vertelt je alles over het bewerken van je foto’s.

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Licht in het Donker in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het fotograferen bij weinig licht en nog veel meer!

Eenmaal thuis van een fotografietocht zoekt Roy natuurlijk eerst de goede foto’s uit. Welke foto’s zijn gelukt en welke gebruikt hij liever niet? Vervolgens begint hij aan de nabewerking. Het eerste deel hiervan doet hij in Lightroom Classic, waarna hij later nog even overschakelt naar Photoshop.

Hij laat zijn bewerkingen zien aan de hand van twee beelden die je al eerder zag: de foto van Rotterdam Centraal van bovenaf, en de foto van het Vaticaan.

Niet alle lantaarnpalen op de originele foto’s stonden aan, in de nabewerking heeft Roy alle lantaarnpalen ‘aan’ gezet.

Roy Poots (royzzz)
Sony A7R IV · ISO 100 · F 8 · 4 SEC · 100 MM

De foto’s samenvoegen

Roy heeft dus foto’s met verschillende belichtingen gemaakt, waardoor hij de foto’s samen moet voegen om tot een mooi belicht beeld te komen. Hij begint echter eerst met het bewerken van de losse foto’s, zodat hij deze later in Photoshop mooi samen kan voegen.

Eerst zorgt hij ervoor dat in Lightroom de lenscorrecties aan staan, waarna hij ervoor zorgt dat alles helemaal recht staat. Vervolgens haalt hij de schaduwen wat op en brengt hij de hooglichten wat omlaag.

Nadat Roy dit soort basisbewerkingen in Lightroom heeft gedaan, schakelt hij over naar Photoshop, waar hij de foto eerst nog even opent in Camera Raw. Hier kijkt hij nog eens of de hooglichten, schaduwen en het contrast wel goed zijn.

Als Roy begint met bewerken, begint hij altijd eerst met wat basiscorrecties in Lightroom Classic.

Luminosity masking

Vervolgens gaat Roy aan de slag met Luminosity Masks. Dit is een techniek in Photoshop waarmee hij heel gemakkelijk de foto op de juiste manier kan belichten door middel van verschillende lagen. Roy legt het werken met Luminosity Masks in vogelvlucht uit.

Roy opent de foto’s in als lagen in Photoshop. In het geval van de foto van Rotterdam, waren dat twee foto’s. De lichtste foto wordt de onderste laag, de donkerste foto wordt de bovenste laag.

Vervolgens maakt hij in de lichte foto een luminosity mask aan door naar het paneel Kanalen te gaan en op het RGB-miniatuur te klikken. Dit zorgt ervoor dat je alle hooglichten selecteert. Deze selectie kun je hierna vervangen door het beeldmateriaal uit de donkere foto. Dit doe je door terug in het Lagen-paneel te gaan naar de miniatuur van de donkere laag, en vervolgens op Laagmasker toevoegen te klikken.

Luminosity masking is een techniek in Photoshop waarmee je met verschillende lagen je foto goed belicht. Je kunt ook een plug-in in Photoshop gebruiken om de selectie nauwkeuriger te maken.

Verder bewerken

Nadat de foto’s zijn samengevoegd, doet hij nog een paar laatste bewerkingen, al is er dan niet veel meer nodig. “De foto is dan eigenlijk al zo goed als af”, vertelt hij. “Ik ben ook kleurenblind, dus ik probeer altijd zo min mogelijk met de kleuren te doen. Vaak doe ik wat lichte aanpassingen, om de lichten bijvoorbeeld wat warmer te maken, maar als ik veel aanpas, moet ik altijd even aan iemand vragen of de kleuren nog wel kloppen.”

Verder kijkt Roy ook altijd even of er veel ruis aanwezig is. Is dat het geval, dan past hij nog wat ruisreductie toe. Als er niet te veel ruis aanwezig is, doet hij dat niet: “dat gaat dan weer ten koste van de scherpte van de foto.”

Ook kijkt Roy of hij nog storende elementen weg kan poetsen. Dat kunnen stofjes of kleine lichtvlekjes zijn, maar ook grotere dingen, zoals een hoek van een gebouw. Op de foto van Rotterdam stond namelijk de hoek van het gebouw waar hij op stond nog op de foto. “Dat vond ik erg storend, maar gelukkig kun je tegenwoordig erg makkelijk dingen weghalen met Photoshop”, vertelt Roy.

Op de foto van Rotterdam stond de hoek van het gebouw vanwaar Roy fotografeerde nog in beeld. Dat vond hij storend en poetste hij in Photoshop dus ook weg.

In de nabewerking voegde Roy licht toe aan de vierde lantaarnpaal van achteren aan de linkerkant.

De foto’s in Luminar

Als de bewerkingen helemaal klaar zijn, opent Roy zijn foto’s ook altijd nog even in Luminar. Dit programma werkt voornamelijk met filters, waardoor hij heel gemakkelijk een filter kan toepassen op zijn foto. Daarbij kun je Luminar gewoon als extensie openen in Photoshop. “Ik heb een paar voorinstellingen in Luminar gemaakt. Zo kan ik de bestaande filters gebruiken, maar kan ik ook gemakkelijk mijn eigen filters toepassen.” In Luminar maak je een keuze uit verschillende filters, waarvan je vervolgens aan kunt geven hoe intens je ze wilt toepassen.

De foto bijsnijden

Als de foto verder helemaal klaar is, kijkt Roy of een andere uitsnede misschien toch nog mooier is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de foto staand misschien toch beter uit de verf was gekomen. Dit was het geval bij de foto die hij in Rome maakte, dat was namelijk eerst een liggende foto. Later besloot Roy echter dat de foto er staand mooier uit zou zien. Dan is het belangrijk dat je je camera kent en dat je weet wat de grenzen van je toestel zijn. “Mijn camera heeft 64 megapixels”, legt Roy uit. “Ik kan makkelijk een uitsnede maken zonder dat ik veel kwaliteit van mijn foto’s verlies.”

De foto die Roy in Rome van het Vaticaan maakte, was eigenlijk horizontaal. Om nog meer nadruk te leggen op de verschillende lijnen, besloot hij de foto verticaal bij te snijden.

Roy Poots (royzzz)
Sony A7R IV · ISO 100 · F 8 · 5 opnames: 0,25, 1, 4, 15 en 30 SEC · 100 MM

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Licht in het Donker in Zoom Academy. Hierin leer je te fotograferen bij weinig licht en nog veel meer!

Zo leer je onder andere:

  • Alles over de benodigde apparatuur
  • Het fotograferen in de avonduurtjes in steden
  • Hoe je de sterren in de nacht kunt vastleggen
  • Nog veel meer over het blauwe uur en lightpainting

Bekijk hier de volledige Cursus Licht in het Donker.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Fotografie Dilemma: op welke stocksites plaats jij je foto’s?

Het is herfst! Zo fotografeer je de kleurenpracht op zijn best