27 maart 2014, 12:00
Om personages als marionetten in de gewenste houding te zetten bestaat sinds Photoshop CS 5 de functie ‘Marionet verdraaien’, beter bekend onder ‘Puppet Warp’. Dankzij dit technisch hoogstandje maken we van een alledaags sprongetje een heuse jump.
Voor en na
foto: Heidi Verhorik (heidi-verhorik)
01 Inhoud behouden
Om de techniek van Puppet Warp uit te voeren, moet je eerst de figuur die je wilt bewerken losmaken van de achtergrond. In dit geval zijn dat de twee dames. Het maakt niet uit met welk selectiegereedschap je dat doet. Wij gebruiken hier de Magnetische lasso. Trouwens, in dit geval gaan we bij het selecteren ruim te werk, zo hoeven we geen haarpuntjes te selecteren. Bij deze foto kan dat omdat we de positie van de hoofden willen behouden. Met de knop Rand verfijnen kun je de selectie eventueel nog verfijnen. Kopieer de selectie. Daarna druk je op de Delete-toets, waardoor het dialoogvenster Vullen verschijnt. Daar kies je bij Gebruik de optie Inhoud behouden. Hierdoor vult Photoshop de selectie met een passende achtergrond
02 Scharnierpunten
Vervolgens plak je de gekopieerde personages op hun oude plaats met Bewerken, Speciaal Plakken, Op locatie plakken of met Shift+Ctrl+V. Open het deelvenster Lagen en daar zie je dat de personages nu op een transparante laag zijn aangebracht. De tool waar het hier om draait, vind je bij Bewerken, Marionet verdraaien. Onmiddellijk verschijnt er een raster over het object. Zo’n net bestaat uit lijnen die op bepaalde punten bij elkaar komen. Op de kruispunten ga je zo dadelijk scharnierpunten plaatsen. Staan die punten op ongelukkige plaatsen dan kan je dit oplossen door in de optiebalk de optie Dichtheid aan te passen. Je hebt de keuze tussen Normaal, Meer punten en Minder punten.
03 Marionet verdraaien
Klik je eenmaal op het raster, dan verschijnt op die plaats een gele stip waaromheen je de figuur kunt roteren. Klik je op een andere plaats dan zullen de vorige stippen de figuur op die plaatsen fixeren. Je kunt alleen het actieve scharnierpunt gebruiken om een deel van de figuur uit te rekken of te roteren. Op die manier plaats je punten om de positie vast te houden en punten om de rest van de figuur te vervormen. De functie Puppet Warp of Marionet verdraaien is een van de lolligste en meest indrukwekkende functies in Photoshop om uit te voeren. Om een scharnierpunt te verwijderen klik je met de rechtermuisknop op zo’n gele stip en je kiest de opdracht Punt verwijderen.