Leonie van der Locht – Huijbers
Het is belangrijk dat je jouw fotografieportfolio op orde hebt. Niet alleen voor jezelf maar ook voor een eventuele klant. Het is je eigen visitekaartje. Maar hoe kies je nu de beelden die in je portfolio moeten? Aan de hand van 8 tips geef ik je handvatten voor een goed georganiseerd en mooi uitgestraald portfolio.
Wil je meer leren over fotografie en ook prachtige foto’s leren maken? Bekijk dan onze Basiscursus Fotografie
1. De ideale klant
Veel fotografen vinden meerdere disciplines binnen de fotografie interessant, maar wat laat je aan je klant zien? Alles? Om te weten wat je wilt laten zien is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is. Bedenk daarom van welke fotoshoot je écht enthousiast wordt. Vaak vind je dat stukje in de fotografie dan ook het leukst en is dat je ideale klant. Lees hier meer tips over het geld verdienen met je foto’s.
Door te kiezen voor je ideale klant raak je de andere klanten niet per definitie kwijt. Je zult echter zien dat je wél meer van die klanten krijgt en dat maakt je werkdag nog veel leuker.

2. Stem je portfolio af
Als je eenmaal weet welke klant(en) je aan wilt spreken wordt het makkelijker. Is je ideale klant een ondernemer die een zakelijke portret wil hebben, dan zal je begrijpen dat je portfolio niet vol moet zitten met trouwreportages. Hoe specifieker je doelgroep is, hoe makkelijker het is om een keuze te maken in wat je laat zien. Ook zal je ideale klant zich meteen aangesproken voelen omdat ze op zoek zijn naar jouw product, een zakelijk portret, wat ze in jouw portfolio alleen maar zien.
Vind je meerdere doelgroepen interessant? Kijk dan goed naar wat je klant wil zien en stuur dat toe. Wil je jouw portfolio’s op je website weergeven? Deel ze dan apart in. Zo kan je klant zelf kiezen welke beelden ze willen zien.

3. Less is more
Laat niet alles zien! Je kan beter drie goede foto’s laten zien waar je trots op bent, dan heel veel middelmatige. Als er beelden tussen zitten die minder zijn, kan dat zorgen voor twijfel. Daarom beter een klein aantal toppers.
4. Emotionele relatie
Misschien herken je het wel, je maakt een foto waar je heel veel voor hebt moeten regelen, bijna een onmogelijke klus. Je bent zo trots want je hebt hem ook nog drie uur zitten bewerken en je had nooit gedacht dat het zou lukken. Natuurlijk moet deze foto in je portfolio. Of toch niet?
Soms heb je zo’n soort emotionele relatie met een foto. Maar als deze foto niet past bij de wensen van je klant, kan het zijn dat je hem daarmee verliest. Probeer per foto te kijken of je er niet alléén een emotionele band mee hebt.

5. Maak de juiste volgorde
Begin en eindig met een super foto om de klant te verrassen. Zorg dat er tussen deze twee toppers nog een aantal toppers zitten die je klant overtuigen. Denk dus na over de volgorde en zorg dat deze in balans is. Deel je jouw portfolio in met verschillende reportages, probeer dan het verhaal van de reportage wel te behouden en gooi niet alles door elkaar heen. Je hebt dan kans dat de foto’s elkaar niet meer versterken.
![]() | ![]() |
6. Durf advies te vragen.
Heel veel mensen hebben een andere kijk op jouw werk dan jijzelf. Dat is goed, want die helpen je in te zien wat je doelgroep interessant vindt. Vraag af en toe eens aan wat mensen wat ze van jouw foto’s vinden en welk gevoel ze er bij krijgen. Zijn er foto’s die ze weg zouden laten? Vraag dan ook waarom ze die weg zouden laten. Stel jezelf daarna natuurlijk wel de vraag of je het er mee eens bent.
Tip: Twijfel je over een foto? Kijk eens hoe het is als je hem weg laat. Less is more!
7. Maak een flexibel album
Laat je jouw portfolio vaak zien aan je klanten? Maak dan een flexibel portfolio dat je makkelijk kan wisselen zowel in volgorde als in onderwerp. Veel fotografen hebben meerdere disciplines binnen de fotografie maar die wil je niet aan iedere klant laten zien. Een flexibel album is dan super handig!

8. Geef uitleg
Werk je veel in opdracht en heb je een bepaalde keuze met een reden gemaakt? Dan is het wellicht handig om dit erbij te vertellen. Daarmee laat je ook zien dat je verder denkt dan alleen de foto. Natuurlijk moet dit geen “slecht excuus” verhaal zijn. Geef uitleg als dat het verhaal verduidelijkt of versterkt.
Leonie van der Locht – Huijbers

Mijn naam is Leonie van der Locht – Huijbers van MUPH Make-up & Photography. Elke dag werk ik met passie om het beste in mensen, bedrijven en interieurs in beeld te brengen en te delen met de wereld. Ik geloof namelijk dat achter elk bedrijf en mens een uniek verhaal zit. Daarom halen we het mooiste in hen naar boven en geven we ze de aandacht die het verdient. Van stoere, jonge meid, trotse directeur, mooi interieur tot een hippe designer met zijn nieuwste collectie. Met mijn mobiele studio ga ik naar de klant toe en maak ik van een kantoor, kantine of magazijn een waren studio. Bekijk mijn portfolio op www.muph.nl. Wil je op de hoogte blijven van mijn werkzaamheden? Volg MUPH dan ook via Facebook, Linkedin en Google+.