
Ga je je eigen fotografiebedrijf beginnen, dan zijn er best wat dingen waar je aan moet denken. Marketing is daar één van en een belangrijk onderdeel daarvan is opvallen met je werk. Dat doe je onder andere door unieke beelden te maken. In dit artikel gaan we daar dieper op in. Op algemene marketing komen we in een later artikel nog terug.
In deze serie proberen we je op verschillende gebieden te helpen met het opstarten van je fotografiebedrijf. Benieuwd naar de andere artikelen? Die kun je hier vinden.
Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus Professioneel fotograaf worden!
Focus op één specialisatie
Wil je klanten werven, dan is het belangrijk dat klanten weten waar ze jou voor in kunnen schakelen. Het is dus niet handig als dan op je site staat dat je voor allerlei soorten fotografie ingezet kunt worden. Dat werkt nogal verwarrend. Daarbij kun je je beter in een soort fotografie specialiseren, zodat je écht kwaliteit kunt leveren. Ga bijvoorbeeld aan de slag met trouwfotografie, productfotografie of portretfotografie, maar doe het niet allemaal.
Onderscheiden met je stijl
Je hebt het vast al eens vaker gehoord, als je wilt dat je foto’s opvallen, is het vooral erg belangrijk dat je je eigen stijl ontwikkeld. Leuk, maar wat wordt daar nou mee bedoelt? Met een eigen stijl bedoelt men vooral dat jouw foto’s herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld dankzij een bepaald standpunt, de compositie, gebruik van licht of de manier waarop je je foto’s bewerkt. De beste manier om je eigen stijl te ontwikkelen, is vooral door veel te fotograferen en daarmee te oefenen. Zo kom je er vanzelf achter wat je mooi vindt en wat bij jou past. Het is ook heel normaal dat je stijl door de jaren heen wat veranderd, smaak verandert immers ook. Bijt je er dus niet al te hard op vast.
Blijf jezelf ontwikkelen
Wil je echt iets kunnen bieden, dan is het goed om jezelf te blijven ontwikkelen. Er valt altijd wel iets te leren, stop daar dus niet mee als je je fotografiebedrijf begint. Volg cursussen en workshops om bijvoorbeeld je cameratechniek of compositie te verbeteren. Zo wordt je kennis steeds groter en laat je aan je klanten zien dat je echt je best doet.
Zorg voor een goed netwerk
Een goed netwerk is onmisbaar. Het helpt je niet direct met onderscheiden, maar het zorgt er wel voor dat mensen je leren kennen. Laat jezelf zien, deel bijvoorbeeld veel op sociale media. Zorg vooral voor een goed lokaal netwerk. Zeker wanneer je begint, zul je het voornamelijk moeten hebben van de mensen uit je buurt. Als je in je gemeente en omgeving goed bekend staat, komen de klanten vanzelf.
Je hoeft niet de beste te zijn om je te onderscheiden
Er kan best wat druk op je staan als beginnende fotograaf. Je wilt het immers goed doen en met al die concurrentie krijg je al snel het idee dat je nog niet ervaren genoeg bent om als professioneel fotograaf mee te spelen. Laat die gevoelens even van je af glijden. Er moet immers een moment komen dat je die eerste stap durft te zetten. Daarbij hoef je echt niet de allerbeste te zijn. Als je gewoon goede kwaliteit foto’s levert, kom je er vanzelf.