in

Waarom je als fotograaf nooit je RAW-bestanden moet verkopen

Eline Sips

Soms kom je klanten tegen die graag kosten willen besparen en je vragen om direct je foto’s in te sturen, zodat ze zelf wel de nabewerking kunnen doen. We geven je een aantal redenen om daar altijd ‘nee’ op te antwoorden.

Wil je alles leren over fotograferen in JPG en RAW? Bekijk dan onze Cursus Fotograferen in RAW (boek & online cursus)

Lastige klanten zijn er natuurlijk altijd. Maar ben je deze drie extreme klanten al eens tegengekomen?

Garant staan voor je eigen kwaliteit

We hebben allemaal wel gemerkt hoeveel mogelijkheden er nog zijn in de nabewerking, vooral dankzij de uitkomst van RAW-bestanden. Dat is natuurlijk super fijn, want je kan vaak nog aardig wat dingen corrigeren, die niet helemaal naar wens waren tijdens het fotograferen. Als je weet hoeveel dingen je nog kan rechttrekken, dan besef je vast ook wel hoeveel dingen er nog ‘verpest’ kunnen worden, als jouw foto’s in de verkeerde handen vallen. Waar jij bijvoorbeeld altijd werkt met lichte, scherpe foto’s met een subtiele kleurtint, kan een ander doorslaan en er juist donkere, zwaar-verzadigde foto’s van maken. Als die foto’s vervolgens op een website komen, waarbij staat dat jij de fotograaf was, kan dat een hele verkeerde indruk geven naar potentiële klanten.

Inspelen op je nabewerking

Daarnaast heeft het uit handen geven van je nabewerking nog een ander groot nadeel. Soms fotografeer je bewust op een bepaalde manier, omdat je weet wat je daar vervolgens mee gaat doen in je nabewerking. ‘Expose to the left’ en ‘Expose to the right’ zijn twee handige technieken, waarbij je bewust over- of onderbelicht om dit later te corrigeren. Als vervolgens iemand anders met die over- of onderbelichte foto’s aan de slag gaat; zou het kunnen dat die persoon denkt dat jij totaal geen kaas gegeten hebt van fotografie. Of, als die persoon er zelf geen verstand van heeft, zou hij al deze foto’s als verloren kunnen beschouwen.

Zelf je selectie in de hand houden

Als je voor een opdrachtgever werkt, bepaal je meestal vooraf hoeveel foto’s je uiteindelijk aanlevert. Dit is natuurlijk een veel lager aantal, dan het aantal foto’s dat je daadwerkelijk gedurende de opdracht schiet. Elke fotograaf, ook al is deze nog zó professioneel, schiet foto’s die de uiteindelijke selectie niet halen. Dat komt omdat er achteraf altijd kritisch op het werk gereflecteerd wordt en bepaalde beelden dan niet voldoen aan de eisen die we aan het werk stellen. Een opdrachtgever die de nabewerking in eigen hand neemt, stelt wellicht een hogere eis aan kwantiteit dan aan kwaliteit, waardoor veel beelden in de selectie kunnen komen die de fotograaf zelf liever geschrapt had.

Ga na, wat is de reden dat de klant om de RAW-bestanden vraagt?

Waarom wil de klant zo graag al die onbewerkte foto’s hebben? Is het omdat hij denkt kosten te besparen, omdat voor jou het aantal werkuren lager komt te liggen? Of is hij bang dat je anders misschien geweldige foto’s voor hem achterhoudt, omdat je zelf te kritisch bent? Bespreek vooraf dat je er niet achter staat om half werk af te leveren en dat je samen bepaalt hoeveel beelden er in de eindselectie komen. Besef dat het heel ongewoon is om een onaf eindproduct te verwachten. Bij de bakker vraag je namelijk ook niet om zijn deeg, om zelf het brood te bakken, bij een restaurant ga je ook niet naar huis met de losse ingrediënten om zelf die heerlijke soep in elkaar te zetten en een schilder vraag je ook niet om een schets, om vervolgens zelf het schilderij af te maken. De nabewerking hoort bij jouw werkwijze als fotograaf en zit dus altijd bij je prijs inbegrepen.

Wil je zien wat je in je nabewerking allemaal kan doen?

Bekijk dan eens onze collectie met allerlei vormen van bijzondere nabewerking!

rolena

Wil je meer leren over het fotograferen in raw? Bekijk dan eens de Cursus Fotograferen in Raw in onze Zoom Academy. Hierin leer je hoe je de maximale informatie uit je foto’s haalt en nog veel meer.
Zo leer je onder andere:

  • Alles over het fotograferen in raw in bepaalde foto-genres
  • Tips over het stroomlijnen van je workflow
  • Het voorkomen van missers in je nabewerking
  • Alles over de techniek en de praktijk van het fotograferen in raw

Bekijk hier de volledige Cursus Fotograferen in Raw.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Reisfotografie voor beginners

Tips voor de perfecte selfie