in

Vijf redenen waarom elke fotograaf het histogram moet kunnen lezen


21 maart 2017, 10:00

Het histogram is een grafische weergave van de verdeling van het licht over het aantal pixels van je sensor. Die technische uitleg is echter niet zo belangrijk, het is veel belangrijker om het histogram te begrijpen en er het nut van in te zien. We geven je dan ook vijf redenen om je even in het histogram te verdiepen.

Wil je leren hoe je het histogram moet uitlezen? Je leert het in deze beginnerscursus.

Een onafhankelijke graadmeter

Het histogram geeft een veel betere weergave van je belichting, dan je elektronische zoeker of LCD-scherm. Veel fotografen baseren hun belichting op het resultaat dat ze zien op hun scherm, maar die weergave is allesbehalve nauwkeurig. Je LCD-scherm en zoeker hebben namelijk een instelbare helderheid. Ook maakt het een groot verschil of je in de felle zon, of in de schaduw naar je resultaat kijkt. Het histogram is een betrouwbare functie die je exact laat zien hoe je foto belicht is.


Dit histogram laat een situatie met veel contrast zien

Je belichting aanpassen aan de situatie

Met één blik op je histogram, zie je direct in welke mate je foto over- of onderbelicht is. De ‘ideale’ belichting is een mooie afgeronde piek in het midden, maar er zijn veel situaties waarin je de foto helemaal niet egaal hoeft uit te lichten. In een sneeuwlandschap bijvoorbeeld, zal het histogram waarschijnlijk ver naar rechts uitslaan. Als de piek meer in het midden ligt, dan zal de sneeuw er grijzig uitzien. Je kan het histogram dus gebruiken als steun, om je belichting op de situatie af te stemmen.

Je nabewerkingsmogelijkheden inschatten

Soms kom je in situaties waarin je met lastige contrasten moet werken. Fel tegenlicht is zo’n situatie, waarbij er harde schaduwen ontstaan. Als je deze silhouetvorming in de nabewerking wilt corrigeren, is het belangrijk om je histogram goed in de gaten te houden. Als het histogram namelijk te ver naar links of rechts uitslaat, krijg je te maken met detailverlies. In de nabewerking kan je die hooglichten of schaduwen dan niet meer aanpassen, omdat er simpelweg geen details meer te achterhalen zijn. Probeer je foto dus zodanig te belichten, dat het histogram de zijkanten nog niet raakt.

Als een plek volledig overbelicht is, kan je de details niet meer terughalen als je de belichting aanpast in de nabewerking.

Problemen bij prints voorkomen

Naast de nabewerkingsmogelijkheden is detailverlies ook van groot belang wanneer je foto’s gaat printen. Plekken die overbelicht zijn, zijn volledig wit. Tijdens het printen komt er op deze plekken geen inktlaag. Als je een foto aan de muur hangt, zal de overbelichte plek veel meer glimmen dan de plekken die wel een klein beetje grijs bevatten. Ook hier geldt dus dat je dit kan voorkomen door het histogram in de gaten te houden en te zorgen dat deze de zijkanten niet raakt!

Handmatig witbalans instellen

Een kleurenhistogram geeft een goede inschatting of je witbalans wel goed staat ingesteld. Het kleurenhistogram heb je in drie versies; rood, groen en blauw. Als je een grijskaart fotografeert, moeten de drie grafieken op exact hetzelfde punt een piek geven. Slaat het blauwe histogram verder uit naar rechts, dan staat je witbalans te koel ingesteld. Vanzelfsprekend heb je hier geen last van als je in RAW fotografeert. Je witbalans kan je dan namelijk nog altijd in de nabewerking corrigeren.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Vergelijkende test Yongnuo 50 mm – Wat krijg je voor weinig?

Tips – Hoe maak je de mooiste vlinderfoto’s?