in

Nikon is beter dan Canon, of was het andersom?

Fetze Weerstra 8 maart 2016, 13:00

Dat merken belangrijk zijn voor consumenten blijkt wel. Lees alleen maar eens de heftige reacties op de vele forums of sociale media over wélk cameramerk nu beter is. Met als koploper de discussie tussen gebruikers van de twee grootste merken: Canon vs. Nikon. Fetze Weerstra vertelt waarom je cameramerk er niet toe doet.

Wil je meer leren over fotografie en ook prachtige foto’s leren maken? Bekijk dan onze Basiscursus Fotografie

Ik ga een gevoelig onderwerp aankaarten. Althans voor een deel van de lezers.

De World Press Photo Awards waren nog niet uitgereikt, of op sociale media deden al artikelen de ronde met alle gedetailleerde informatie over de door de winners gebruikte camera´s. De foto´s in de persmap bevat namelijk de EXIF-data en op die manier is het makkelijk te achterhalen hoeveel procent van de winnende foto´s met wélk merk is gemaakt, welk type camera of welk beeldformaat. Zo blijken 28 van de foto´s met een Canon te zijn gemaakt en 12 met een Nikon. Om een goed fotograaf te zijn, kan ik dus maar beter een Canon aanschaffen? Onzin. Eén van de winnende foto´s van 2015 was bijvoorbeeld geschoten met een Iphone. Het “juiste” merk is geen garantie voor succes.

Slenterend over de Maaspromenade. Maastricht, Limburg.

Toen ik afgelopen kerstvakantie in Nederland op bezoek was, nam ik de tijd de werken van Rembrandt en Van Gogh eens te bekijken. Dan vraag ik me echt niet af welk type verf deze meesters hebben gebruikt of met welke penceelmodellen zij die verf hebben geschilderd. Mij intesseert het in elk geval niet zo veel.

Onlangs schreef ik over de kracht van je persoonlijke merk als fotograaf: jezelf in de markt zetten door middel van een sterke marketing, voegt merkwaarde toe. Sommige lezers hadden hierover zo hun twijfels, bleek uit een aantal reacties. Terwijl in deze commerciële wereld alleen de sterkste merken kans om te overleven hebben. Dat geldt voor jouw merk als fotograaf, je kunt je marketing in je voordeel gebruiken. En geldt voor cameramerken: maar laat je je ook niet te gek maken door de marketing.

Het Raadhuis / De Waag van De Rijp (Noord-Holland)

Het béste cameramerk

Dat merken belangrijk zijn voor consumenten blijkt wel. Lees alleen maar eens de heftige reacties op de vele forums of sociale media over wélk cameramerk nu beter is. Met als koploper de discussie tussen gebruikers van de twee grootste merken: Canon vs. Nikon. Een zinloze discussie. Aan de hand van drie voorbeelden zal ik uitleggen waarom.


“Een Nikon aanschaffen maakt je nog geen fotograaf. Het maakt je een Nikoneigenaar” ~ Bron onbekend


1. Waarom gaan er steeds winkels failliet? Mede doordat hun merk lang niet meer zo sterk is als dat het was. Het heeft met de loop der tijd een stoffig imago verkregen en dat werkt averechts met het aantrekken van gelduitgevende klanten. Het tij was dan niet – of heel moeilijk – nog te keren. Hun tijd is voorbij. Merken komen en merken gaan.

Friese dijkhuisjes in Stavoren.

2. In mijn studententijd hielden we graag onze buurman – een zelfbenoemd whiskykenner- voor de gek. Als hij langskwam, goten we van tevoren een goedkope Aldi-whisky in een oude Glenfiddich-fles van € 150. Hij is daar nooit achterkomen, altijd pochtend proostend “dat je écht het verschil proeft…”, zei hij altijd stellig, “…als je deze whisky vergelijkt met goedkopere merken.” Zo zijn er experimenten gedaan met de marketingmanagers van de bekende biermerken. Blind proevend konden geen van allen hun éigen biermerk eruit halen. En als lekkerste merk wees de meerderheid van hun (geblinddoekt) een goedkoop B-merk aan.

Basiliek van Sint Servaas, Maastricht.

3. Waarom zijn vele mensen bereid zich blauw te betalen voor een D&G-tas, Armani-jeans of een Hugo Boss parfum? De productiekosten zelf zijn maar een schijntje van wat je ervoor betaalt. En toch betaal je graag het tiendubbele of meer. Want de merken die je gebruikt, zeggen iets over de persoon die je bent. Hebben een symbolische waarde. Daarom investeren producenten van dure merken maar al te graag het grootste deel van hun uitgaven in marketing: daardoor neemt de waarde van het merk toe en is men bereid er meer voor te betalen, er extra lang voor om te rijden om het aan te schaffen en er zelfs in discussies maar al te graag voor op willen komen. Zoals in de beruchte Canon-Nikon discussies.


Ik was aan het werk in Zuid Afrika, schoot met een Kodak Instamatic 126. Sommige mensen zeiden me: ´Jij bent fotograaf en werkt dáármee?´ Ik antwoordde hen: ´Ja, ik ben de fotograaf. Ik maak de foto´s, de camera niet.” ~ Cecil Beaton


Het megapixelmisverstand

Zo hebben de marketingmensen ons ook laten geloven dat megapixels belangrijk zijn. 20 megapixels is beter dan 10, toch? Want hoe meer is toch altijd beter? De meeste consumenten weten niet dat 20 megapixels lang niet eens twee keer zoveel pixels geeft als 10, door de manier van berekening. En wie heeft nu écht zoveel megapixels nodig? Díe fotografen die heel groot moeten printen, bijvoorbeeld. Of zij die niet sterk zijn in framen tijdens het maken van de foto en dus later veel megapixels weg moeten croppen. Maar het overgrote deel van de consumenten heeft echt niet veel megapixels nodig, de meeste foto´s komen niet verder dan op klein formaat op sociale media. Toch is het de marketeers hun gelukt om de gemiddelde consument te laten focussen op het áantal megapixels. Getallen kun je makkelijk communiceren namelijk. In plaats van uitleg te geven over de sensorkwaliteit of de glaskwaliteit van je lens.

Boerenweggetje nabij Hindeloopen, Friesland.

Een groter zelfbeeld

Hoe doen ze dat, die marketingmensen? Door heel veel uit te geven aan reclame. Want, hoe vaker je een merk tegenkomt, hoe vertrouwder. En ze koppelen symbolische associaties aan het merk waarmee wij zelf maar graag geassocieerd willen worden. Zij maken gebruik van psychologische trucjes: merken vergroten zo je zelfvertrouwen, strelen je ijdelheid, vergroten je zelfbeeld. Ze spelen in op het universele verlangen naar een beter leven en een betere wereld.


“Als mensen me vragen welk type camera ik gebruik, zeg ik: ´Mijn ogen´” ~ Bron onbekend


Heb ik een gevoelig onderwerp aangekaart? Dan is het de marketeers gelukt hun werk goed te doen. En je doen geloven dat jouw merk beter is dan dat van je buurman. En je daar ook nog eens grof geld voor wilt betalen. Veel verschil zit er echt niet tussen een Nikon, Canon of Fuji. Of een Audi, BMW of Mercedes. Of een Toshiba, HP of Compaq. Of Pepsi-Cola of Coca Cola. Of… In de basis zijn de producten zo ongeveer hetzelfde. Maar ze hebben je laten doen geloven dat het ene merk beter is dan het andere.

Rondcirkelende zwerm vogels boven de Voorstraat, Stavoren (Friesland).

Schiet foto´s. Oefen. Val. Sta weer op. Kijk in je hart. Kijk met je hart naar de wereld. Wat is jouw visie? Jouw manier van leven? Wees je daarvan bewust en gebruik dat in je fotografie. Dan zul je veel betere foto´s krijgen, los van het feit of je nu een Nikon, Canon, Iphone, oude Minolta of een wegwerpcamera gebruikt.

Fetze Weerstra

Ik ben Fetze Weerstra (Sneek, 1977) en werk freelance als reisfotograaf en schrijver vanuit Bogotá, Colombia. Mijn droom is heel Latijns-Amerika te kunnen portretteren. Ik ben getrouwd met een Colombiaanse journaliste en we wonen met onze kat Kleur in het centrum van deze hectische hoofdstad van dit o zo prachtige land – zeker voor reisfotografen! Ben je nieuwsgierig? Kijk eens op www.fetzeweerstra.com

Bekijk alle artikelen van Fetze Weerstra

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Wil je geen macro-obectief aanschaffen? Dit zijn een paar alternatieven

Omgaan met fel zonlicht!