in

Fotograferen met zonlicht: mooie volle kleuren of toch juist zwart-wit?

Al dat zonlicht in de zomer zorgt voor volle, verzadigde kleuren. Die kun je in je voordeel gebruiken, of juist helemaal weglaten!

In de nieuwste Zoom Academy Cursus Fotograferen in de Zomer leer je meer over hoe je de mooiste foto’s maakt aan de kust, van bijzondere natuurfenomenen en natuurlijk als je op pad bent en bijvoorbeeld een stad of natuurgebied bezoekt.

Kleur

Gebruik kleuren in je voordeel door op zoek te gaan naar onderwerpen met felle, contrasterende kleuren. Zonnebloemen tegen een blauwe lucht, een veld vol klaprozen en kamille of een serie kleurrijke strandhuisjes of parasols. Dergelijke foto’s geven de kijker meteen een vrolijk en zomers gevoel.

Er zijn genoeg onderwerpen te vinden die juist bij fel licht mooi uitkomen.

Piet vd Wiel (pietvdwiel-fotografie)
Pentax KP · ISO 100 · F 7,1 · 1/100 SEC · 18 MM

Met de zon over je schouder heb je geen last van flares of te lastige contrasten. Hierdoor weet je vrij zeker dat de kleuren worden weergegeven zoals ze bedoeld zijn.

Een polarisatiefilter kan je helpen om de kleuren nog een extra zetje te geven. Het neemt reflecties weg en de verzadiging loopt nog verder op. Pas op dat je het effect niet overdrijft, want op een zomerdag kan het filter in de ‘juiste’ hoek een blauwe lucht bijna zwart maken.

Ga op een zonnige zomerdag op zoek naar volle, contrasterende kleuren.

Kristof Desmet (tiele_zoom)
Canon 80D · ISO 100 · F 8 · 1/100 SEC · 53 MM

Zwart-wit

Je zou er misschien niet meteen aan denken in de zomer, maar die kleurrijke foto’s lenen zich ook erg goed voor een omzetting naar zwart-wit. Het licht is van zichzelf al heel contrastrijk, met felle hoge lichten en diepe schaduwen. Dat levert vaak fraaie zwart-witomzettingen op. De volle kleuren kunnen het contrast in je zwart-witfoto nog verder versterken.

Omzetting achteraf

Zorg dat je de foto niet direct in de camera in zwart-wit (eigenlijk grijswaarden) maakt, maar dat je in raw fotografeert. Je kunt in de nabewerking dan de optimale omzetting maken. Je kunt bij die omzetting bijvoorbeeld een bepaalde kleur lichter maken en de tegengestelde kleuren juist donkerder.

Nemen we het voorbeeld van de zonnebloemen tegen de blauwe lucht, dan kun je de gele tinten lichter maken en de blauwe tinten juist donkerder. Je zult zien dat de bloemen mooi licht worden, en de lucht haast pikzwart.

Het mooie van zwart-witfotografie is dat je in de nabewerking ook veel verder kunt gaan dan bij reguliere kleurenfotografie. Het resultaat is door het ontbreken van kleur toch al vervreemdend, en dat zorgt ervoor dat de kijker flink aangezette contrasten en afwijkende verhoudingen in helderheid toch accepteert. In een kleurenfoto zou een te donkerblauwe of zelfs zwarte lucht niet worden geaccepteerd, in een zwart-witfoto is het een gebruikelijk iets.

Kijken in grijswaarden

Zwartwit is sowieso een prima mogelijkheid om ook midden op een zomerse dag, met alle harde contrasten en diepe schaduwen, nog aansprekende foto’s te maken. Juist bij zwart-witfoto’s zijn dichtgelopen zwarte delen en zware contrasten de sfeermakers. Je foto’s zullen veel meer gaan over vlakken, lijnen en vormen, en veel minder over het eigenlijke voorwerp dat je fotografeert. Zorg wel dat je daar tijdens het fotograferen dus al rekening mee houdt. Niet iedere zomerse foto is direct mooi in zwart-wit! Het is een goede oefening in anders kijken, die je later altijd van pas gaat komen.

Kijk al tijdens het fotograferen naar interessante lijnen en patronen in licht en schaduw.

Benny Bulke (bulke)
Nikon D750 · ISO 100 · F 13 · 1/250 SEC · 21 MM

Schaduw

Waar je normaal misschien zou proberen diepe schaduwen buiten je beeld te houden of op te lichten, kun je ook proberen de schaduwen juist tot je onderwerp te maken. Het harde zonlicht zorgt ervoor dat de schaduwen niet alleen pikzwart zijn, ze zijn ook nog eens scherp afgetekend.

Fotografeer bijvoorbeeld de schaduw van een kat op de muur, de schaduw van een vogeltje op een boomstam, of de schaduw van een fietser op de straat. Zeker als het onderwerp zelf niet op de foto staat, krijg je vervreemdende resultaten, waar mensen langer naar moeten kijken.

Soms kan de schaduw van een alledaags voorwerp lijken op iets heel anders. Zo kan een gekrulde schoenveter bijvoorbeeld een schaduw werpen die lijkt op een olifant. Ga maar eens bewust op zoek naar zulke toevallige vondsten!

Met hard licht kun je op zoek gaan naar interessante schaduwen.

Jan Verzelen (verzelen)
Sony A7 III · ISO 125 · F 13 · 1/160 SEC · 12 MM

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de Zoom Academy Cursus Fotograferen in de Zomer. In deze cursus leer je alles over het fotograferen in het zomerseizoen en nog veel meer.

Zo leer je onder andere:

  • Om te gaan met alle soorten licht in het zomerseizoen
  • De mooiste plekken van steden te ontdekken
  • Hoe je het strand, dieren en de zee kunt vastleggen
  • Een zomerse foto in Lightroom Classic te bewerken van A tot Z

Bekijk hier de volledige Cursus Fotograferen in de Zomer!


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Presets importeren in de cloud versie van Lightroom

Fotografie Dilemma: fotografeer jij in de M-stand?