in

Fotodokter: Geld verdienen met je foto



30 juli 2013, 14:00

Maak jij wel eens een foto die volgens jou beter had gekund maar weet je niet hoe? Vandaag behandelt de Fotodokter de vraag van Niels Brouwers over betaalde fotografie.

De vraag

‘Ik heb een vraag met betrekking tot de betaling van mijn ‘fotodiensten’. Dit is de eerste keer dat ik betaald zal worden voor mijn foto’s en ik vroeg mij af of er een standaard vraagprijs is? En zijn er nog tips voor bij de onderhandelingen?’

De behandeling van de fotodokter

De Fotodokter hoort het vaker. Je begint met fotograferen, leert steeds meer en investeert in je apparatuur. Dan komt de dag dat iemand je wil inhuren of een foto van je wil kopen. Maar wat vraag je dan? En hoe zit het met rechten? De Fotodokter helpt je op weg.

Berekenen
Het is slim om voor jezelf een berekening te maken van je uitgaven om een richtprijs te kunnen bepalen. Ook moet je je afvragen of je met de foto’s wat bij wil verdienen of dat het de bedoeling is dat je al je inkomsten uit de fotografie gaat halen. Als dat laatste het geval is, dan moet je ook rekening houden met belastingen, verzekeringen, afschrijving op je apparatuur en vaste uitgaven.
Het fotograferen zelf kost niet zo veel. Als je de levensduur van je camera deelt door het aantal kliks dat de camera kan maken, kom je vaak uit op zo +/- €0,04 per foto. Belangrijker is natuurlijk de tijd die je spendeert aan het voorbereiden, fotograferen en nabewerken. De prijs wordt ook bepaald of een beeld uniek is. Een foto van zwemmende mensen zal veel minder opleveren dan een foto van een zeldzame vogel. Maar als de zwemmende mensen koning Willem Alexander en zijn assistente zijn, kun je voorstellen dat deze foto weer heel veel oplevert.
Ook de kwaliteit en het doel van het beeld speelt natuurlijk een rol. Als jouw foto wordt gebruikt om op verpakkingen te zetten kun je er meer voor vragen dan wanneer je een persoonlijke portretshoot doet voor bekenden. Sommige fotografen rekenen ook een uurtarief in plaats van een tarief per foto. De prijzen op de markt verschillen erg van elkaar, tot zelfs 3 miljoen euro voor de duurste foto ooit. Afhankelijk van hun bekendheid en wat ze kunnen. De Fotodokter kan dan ook geen richtprijs geven, het ligt dus aan de tijd die je er aan kwijt bent, wat het onderwerp is (hoe uniek) en wat het doel van de foto is. In het geval van een portretshoot is het handig om je directe kosten op een rijtje te zetten. Hoeveel uur ben je kwijt met voorbereiding, fotograferen en nabewerking? Moet je hier nog belasting over betalen (zijn dit je hoofdinkomsten)? Hoeveel foto’s lever je? In welke kwaliteit lever je ze af? Mag je zelf ook nog gebruiken of betalen de afnemers voor het exclusieve recht van de foto’s? Aan de hand hiervan bepaal je jouw uurprijs of prijs per foto.

Onderhandelen
Als je eenmaal een prijs bepaald hebt, moet je die ook voorleggen aan jouw potentiele koper. Het is belangrijk dat je open staat voor de punten van de koper, maar dat je wel sterk in je schoenen staat. Sommige kopers zullen je geen redelijke prijzen bieden en dan moet je kunnen onderbouwen waarom de foto toch echt meer waard is dan dat bedrag. Sommige kopers vergeten dat er veel tijd, middelen en soms ook geld besteed wordt aan één foto. Kijk ook goed naar jouw concurrentie, wat vragen zij?
Het is soms lastig om een goede prijs voor je foto te krijgen, omdat kopers het argument ‘voor jou 10 andere fotografen’ wel eens opgooien. Toch is het niet nodig om je prijzen gelijk omlaag te gooien. Als jij kwaliteit biedt en een uniek beeld kunt geven, zullen kopers bij je terug komen omdat je ze garantie kan bieden van goed werk.
Het hebben van goede referenties kan het onderhandelen ook makkelijker maken. Met referenties kun je aantonen dat je veel tevreden klanten hebt, wat de koper zekerheid geeft. De koper zal dan sneller met je in zee gaan.

Rechten
Als je een foto maakt, heb je automatisch auteursrecht over die foto. Daar heeft kwaliteit of professionaliteit niets mee te maken. Als je een foto verkoopt, komt jouw auteursrecht wel om de hoek kijken. Als jij de foto eenmalig verkoopt, blijf jij het auteursrecht houden. Als je een portretshoot plant kan het anders zijn. Omdat je de foto in opdracht maakt, kan het auteursrecht direct naar de opdrachtgever gaan. Het is daarom handig om hier afspraken over te maken. Dit hoeft niet meteen in een officieel contract maar zet wat punten op de mail en laat de koper bevestigend reageren. Dit is ook bindend. Wat je afspreekt is dan vrij. In portretshoot heb je ook met portretrecht te maken. Degene die je fotografeert, heeft portretrecht. Als jij de foto’s dus nog voor je portfolio wil gebruiken of wil doorverkopen aan een andere partij, moet je de geportretteerde altijd om toestemming vragen. Maak daar dus ook goede afspraken over.

Rechten en plichten heeft de Fotodokter proberen samen te vatten in dit korte bovenstaande stukje. Maar uiteraard is er veel meer over te vertellen. Vandaar dat we een hele cursus over Rechten en Plichten online hebben gezet.

Zelf insturen?

Kleuren sprankelen te weinig, de belichting kan beter, de compositie strakker? Heb jij een foto die je wil verbeteren, maar je weet niet hoe? Stuur hem in en de Fotodokter legt de vinger op de zere plek, stelt een diagnose en geeft tips voor verbetering. Insturen kan via een mail naar redactie@zoom.nl. Stuur in de mail de link van de foto op Zoom.nl en stel je vraag aan de Fotodokter.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Review: Canon EOS 700D

Tips: Natuur fotograferen in de maand augustus