in

De nabewerking van een sterrenfoto: zo pakt Patrick van den Hoorn het aan

Bij elke sterrenfoto komt wel wat nabewerking kijken. Natuurlijk is het mooi als je alles zoveel mogelijk tijdens het fotograferen al goed in beeld krijgt, maar je zult alsnog met de computer aan de slag moeten.

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Licht in het Donker in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het fotograferen bij weinig licht en nog veel meer!

Alles zo goed mogelijk hebben bij het fotograferen, doet Patrick bijvoorbeeld door het filter te gebruiken waarmee de gele kleur van lichtvervuiling vermindert. Ook zijn compositie probeert hij al bij het fotograferen te laten kloppen. Veel hoeft hij daardoor niet meer bij te snijden in Photoshop.

Als hij zijn foto’s in het programma opent, is hij meestal vooral nog bezig met het licht, het contrast en de kleur. “Je denkt dat je de sterren tegen een pikdonkere lucht fotografeert”, vertelt Patrick. “Je fotografeert in het midden van de nacht en dan lijkt de Melkweg op je schermpje heel fel. Als je de volgende dag bij daglicht de foto’s op je grote scherm ziet, valt dat vaak best tegen. Daar moet je dus nog wel het een en ander aan bewerken.”

Patrick kijkt altijd eerst wat Photoshop zelf doet als hij de optie voor automatische bewerking aanklikt. Bevalt het resultaat hem, dan neemt hij dat als basis voor de verdere bewerking. Is dit niet het geval, dan begint hij met de raw-foto.

Het eindresultaat van de bewerking die Patrick hier uitlegt.

Patrick van den Hoorn (patrickvandenhoorn)
Nikon D500 · ISO 3200 · F 5 · 30 SEC · 10 MM

Bewerking in Photoshop

Hunebedden lenen zich goed als onderwerp van een melkwegfoto. Patrick heeft er meerdere gefotografeerd. Hij legt uit hoe hij van de beginfoto via Photoshop tot het eindresultaat komt.

De start

“Ik start in Photoshop met het inladen van het raw-beeld zoals het uit de camera komt, waarbij Camera Raw opent. Zoals je op de afbeelding kunt zien is de Melkweg al goed zichtbaar, maar nog niet goed genoeg voor een mooi resultaat.”

Stap 1: de raw-foto in Camera Raw.

Temperatuur en contrast

“Bewerken begint bij mij met het aanpassen van het contrast, de schaduw, de witte tinten, de zwarte tinten en de kleurtemperatuur. Ik begin altijd met de temperatuur. Ik zet deze iets koeler zodat de foto iets blauwer van kleur wordt. Daarna zet ik het contrast en de witte tinten omhoog, dit zorgt ervoor dat het verschil tussen de donkere lucht en de heldere sterren groter wordt. Door daarna de zwarte tinten en schaduwen er enigszins uit te halen, worden de té donkere gedeeltes in de gehele foto wat lichter. Nu zie je dat de Melkweg al een stuk beter zichtbaar is.”

Stap 2: Patrick past de kleurtemperatuur en belichting van de foto aan.

Kleur

“Daarna ga ik verder met de kleuren. Door de lichtvervuiling is de foto met name net boven de horizon te geel/oranje/rood. Met de schuifjes voor de verzadiging en kleurtoon, kun je deze kleuren iets aanpassen en minder fel zichtbaar maken.”

Stap 3: in het onderdeel HSL past Patrick de kleuren wat aan.

Finetunen

“Na deze stap is de foto qua kleur goed. Dan ga ik nog een keer met de overige schuifjes spelen. Door vooral de hooglichten feller te zetten, zie je een groot verschil in de Melkweg: alle lichte puntjes worden hierdoor nóg iets lichter. Nu is de Melkweg pas echt goed zichtbaar. Ik open nu de raw-foto in Photoshop om daar de laatste dingetjes aan te gaan passen.”

Stap 4: terug naar het Standaard-paneel om de belichting te finetunen.

Voorgrond aanpassen

“De foto zoals hij nu is, heeft nog een minpunt: de stenen zijn namelijk blauw omdat ik de hele foto wat koeler heb gemaakt in het begin. Je kunt nu hele speciale tools gebruiken om dit aan te passen, maar ik gebruik hiervoor de oudste en in mijn ogen simpelste manier. Ik open dezelfde raw-foto nog een keer en pas hierin de temperatuur aan totdat de stenen natuurlijk van kleur zijn. Deze foto open ik ook weer in Photoshop en leg hem als laag onder de eerste foto. Door deze twee foto’s als lagen over elkaar heen te leggen, kun je heel simpel de blauwe stenen in de bovenste foto weggummen. Zo worden de gelere stenen uit de onderste laag zichtbaar.”

Stap 5: een tweede versie van de foto, voor de juiste voorgrondkleur.

Sterrenstof

De stukjes sterrenstof (de lichtste gedeeltes van de Melkweg) kun je nog een heel klein beetje extra uitlichten door de foto te dupliceren in een nieuwe laag, nu heb je dus twee keer dezelfde foto over elkaar heen liggen. Als je de onderste laag selecteert, kun je van deze laag de helderheid iets feller zetten. Door dan met een zo zacht mogelijk gummetje bepaalde stukjes van het sterrenstof uit de bovenste foto te verwijderen, accentueer je deze delen nog iets extra.

Stap 6: de stukjes sterrenstof wat extra benadrukken.

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Licht in het Donker in Zoom Academy. Hierin leer je te fotograferen bij weinig licht en nog veel meer!

Zo leer je onder andere:

  • Alles over de benodigde apparatuur
  • Het fotograferen in de avonduurtjes in steden
  • Hoe je de sterren in de nacht kunt vastleggen
  • Nog veel meer over het blauwe uur en lightpainting

Bekijk hier de volledige Cursus Licht in het Donker.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

De perfecte foto: dit zijn de juiste composities voor portretfotografie

Zeevonk: zo fotografeer je dit bijzondere fenomeen