
Aan de hand van je portfolio kunnen (potentiële) klanten zien wat je stijl is en of je bij hen past. Begin je een fotografiebedrijf, dan heb je dus ook een portfolio nodig. Een portfolioshoot kan je helpen dat portfolio uit te breiden. In deze serie proberen we je op verschillende gebieden te helpen met het opstarten van je fotografiebedrijf. Benieuwd naar de andere artikelen? Die kun je hier vinden.
Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus Professioneel fotograaf worden!
Maak een moodboard
Een moodboard maken voor je portfolioshoot is erg belangrijk. Een moodboard zet immers de sfeer en stijl voor de shoot en bepaalt hoe de shoot eruit zal komen te zien. Aan de hand van een moodboard kun je ook gemakkelijker werken met bijvoorbeeld modellen, visagisten en stylisten. Een moodboard kan ook helpen mensen geïnteresseerd te krijgen. Zo kun je met een moodboard mensen overhalen je te helpen met je shoot.
Werk samen
Een portfolio shoot is hét moment om dingen net even wat anders aan te pakken dan je normaal zou doen. Ga eens op zoek naar mensen met wie je graag samen zou werken. Benader bijvoorbeeld iemand op Instagram van wie je het werk erg tof vind en vraag eens of zij je zouden willen helpen of met je samen willen werken. Ga wel op zoek met mensen die ongeveer even ver zijn als jij. Begin je net met fotograferen, zoek dan iemand met ongeveer evenveel ervaring. Zo blijft het werk eerlijk.
Begin klein
Je ziet vaak genoeg beelden op sociale media en dergelijke voorbij komen van mensen die aan de slag gaan met portfolioshoots en dan erg groots uitpakken. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Begin klein met ideeën en plannen die bereikbaar zijn en ga zo aan de slag om te groeien. Op die manier raak je niet overweldigd en stel je bereikbare doelen.