in

Zo boost je je portfolio!

Iedere fotograaf heeft een portfolio nodig. Aan de hand van een portfolio kunnen (potentiële) klanten immers je stijl zien en kunnen ze kijken of jij bij hen past. Begin je net een fotografiebedrijf, dan heb je misschien nog niet zo’n uitgebreid portfolio. In dit artikel geven we je wat tips om je portfolio dan toch uit te breiden.

In dit artikel vind je nog meer tips voor het maken van een goed portfolio. In dit artikel gaan we wat meer in op het uitbreiden van je portfolio, ondanks dat je misschien nog niet direct erg veel klanten krijgt. Ben je op zoek naar meer tips voor je fotografiebedrijf? In deze serie proberen we je op verschillende gebieden te helpen met het opstarten van je fotografiebedrijf. Benieuwd naar de andere artikelen? Die kun je hier vinden.

Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus Professioneel fotograaf worden!

Organiseer een portfolioshoot

Voor veel fotografen is een portfolioshoot dé manier om je portfolio uit te breiden. Je werkt dan immers met een team en kunt zo een toffe shoot houden, zonder dat er te hoge verwachtingen aan vast zitten. Zo’n portfolioshoot doe je vaak op TFP basis. Dat staat voor Time for print en houdt in dat iedereen die meewerkt aan de shoot, dat helemaal gratis of tegen bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding doet. Jij maakt de foto’s, het model poseert en eventueel heb je nog een visagiste. Iedereen ontvangt vervolgens gratis jouw foto’s, waardoor ook zij deze beelden op hun portfolio kunnen gebruiken. Het voordeel van zo’n shoot is natuurlijk dat je werkt met (semi-) professionele mensen, waardoor je al snel erg gave shoots uit kunt werken.

Foto: Smuldersfotografie

Ga naar workshops

Een goede manier om je portfolio uit te breiden, is door af en toe een workshop te bezoeken. Zo leer je niet alleen regelmatig bij over fotografie, maar kun je ook gave beelden maken. Bij zo’n workshop is vaak alles al voor je geregeld, waardoor jij je alleen nog maar hoeft te focussen op het maken van de perfecte foto. Leuk, want dat kan voor echte knalbeelden op je portfolio zorgen. Houd er wel rekening mee, dat, wanneer klanten die foto zien, zij misschien ook graag zo’n foto willen laten maken. Het is dan wel belangrijk dat je dat op dat moment dan ook kunt bieden. Zet je een foto in je portfolio die je nooit meer zou kunnen maken, bijvoorbeeld vanwege een bijzondere locatie of iets dergelijks, dan heeft je klant daar weinig aan.

Vraag je omgeving

Vind je het organiseren van een hele portfolioshoot nog een stapje te ver gaan, of werk je niet met menselijke modellen, maar doe je bijvoorbeeld aan hondenfotografie? Dan kun je natuurlijk ook gewoon eens rond gaan kijken in je omgeving! Vraag je vrienden of familie eens of ze model willen staan, of vraag of je de hond van een kennis of familielid mag lenen. Zij vinden het vaak alleen maar leuk om even voor je op de foto te gaan. Zo heb jij alle tijd en mogelijkheden om een mooie foto te maken en houden je vrienden en familie er een leuke foto aan over.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Nieuw: Fujifilm GFX100S II en 500mm F5.6

Panasonic Lumix S9 en 26mm-pancake