in

Meekijken op een bodypaint portretshoot



27 juni 2015, 10:41

Na zijn architectuurfoto’s wilde Mathijs van den Bosch iets anders proberen. Hij behield dezelfde stijl en fotografeerde een model met donkere bodypaint. In deze blog legt hij uit hoe hij te werk ging.

Sinds een paar jaar maak ik voornamelijk foto’s van architectuur. Ik reis veel voor mijn werk en loop regelmatig door een stad op zoek naar een mooi gebouw. Ter afwisseling leek het mij leuk om eens wat anders te doen. Een vriend van mij maakt graag portretfoto’s en zo kwamen wij op het idee om een keer samen een studio te huren. We wilden eens met studiolicht te oefenen. Dat was best lastig maar een leuke uitdaging. We besloten om eigen studiolichten te kopen en om het betaalbaar te houden kochten we allebei twee studiolampen. Zo hadden we samen vier lampen en dat leek ons voldoende.
Na een paar keer testen met headshots maken van elkaar was het tijd voor een serieuze poging.

Ik zoek op reis altijd naar een mooi gebouw.

Het idee

Vanuit de architectuur fotografie merkte ik dat ik het vaak het mooist vind als een foto van een gebouw veel donkere tinten heeft en de vormen van het gebouw er met een paar felle highlights uitspringen. Verder houd ik van duidelijke textuur. Mijn idee was om in deze stijl een portret te maken.

Om de donkere tinten te krijgen wilde ik een zwarte achtergrond gebruiken. Als model dacht ik eerst aan een model met donkere huid en een afrokapsel maar later bedacht ik dat zwarte bodypaint de foto ook een interessante look kon geven.

Ik wist niets van bodypaint en na wat zoeken zag ik dat er minstens drie soorten waren: bodypaint op waterbasis, op oliebasis en speciale bodypaint voor een airbrush.
Ik ging bij een speciaalzaak in Amsterdam langs en daar koos ik voor een bodypaint op waterbasis, die was goed dekkend en glanst licht waardoor het veel contrast geeft. Het geeft de textuur van de huid en zorgt dat de lippen heel mooi naar voren komen. Bovendien is bodypaint op waterbasis gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen.

Het model

Ik probeerde een model te vinden op Model Mayhem met een sterke kaaklijn en donker haar maar omdat ik nog maar weinig portretfoto’s in mijn portfolio had (en de meeste modellen misschien niet veel zin hadden om bodypaint op te smeren) was dat niet makkelijk. Mijn vriendin wilde gelukkig model staan dus zij is het uiteindelijk geworden.

De belichting

Om kleine felle highlights te krijgen koos ik ervoor om het hoofdlicht achter het model te plaatsen. Dit was een strip light met een grid erop om gericht te belichten. Zo wordt niet de hele kamer belicht en de schaduwen blijven donker. Als invullicht gebruikte ik een kleine softbox ook met een grid, dit gaf veel licht op haar voorhoofd en een stuk zwart karton hielp om wat licht tegen te houden.
Een derde lamp met een zoom reflector verlichtte de achtergrond.
Als ‘negative fill’ (om de schaduwen nog donkerder te krijgen) gebruikte ik een reflector met een zwarte doek erover aan de linkerkant.

Camera instellingen

Mijn camera stond op handmatig F8, 1/180sec, ISO 100, witbalans op flits, 85mm lens.
Ik wilde eerst eigenlijk F1.8 gebruiken omdat weinig scherptediepte vaak mooi is bij een portret maar ik was bang om banding te krijgen op een egale, onscherpe donkere achtergrond. Met F8 is het ook veel makkelijker om de achtergrond te selecteren in Photoshop en apart te bewerken dus ik koos voor de veilige optie.

De shoot

Na een paar testfoto’s om het licht goed te plaatsen en in te stellen, brachten we de bodypaint aan met een sponsje. Omdat het model blond haar heeft moesten we haar haar ook in de bodypaint zetten. We probeerden verschillende poses met ogen open en dicht en een paar met wat sieraden om.

Bewerking

De foto’s met gesloten ogen waren de beste en ik koos er drie uit om te bewerken. In Photoshop bewaarde ik de aanpassingen van de witbalans, kleur, blackpoint en whitepoint als voorinstelling zodat alle foto’s dezelfde look zouden krijgen.

Voor en Na

Om de huid te retoucheren gebruikte ik de kloonstempel- en de Snel retoucheerpenseel en daarna frequency separation om wat kleurverschillen in de bodypaint weg te werken. Het meeste werk was doordrukken & tegenhouden om de foto minder vlak en meer driedimensionaal te laten lijken.
Bij de laatste foto heb ik er een tweede foto met geopende ogen naast gezet en daar wat Bewegingsonscherpte op toegepast.

Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Beginnen met Tumblr

Fotodokter: Objectieven aanschaffen