in

Klanten werven voor bruiloftsfotografie

Het bruiloftseizoen gaat vaak weer van start in de lente. Met deze tips werf jij je klanten en opdrachten voor dit jaar.

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Trouwfotografie in Zoom Academy. Hierin leer je alles over het vastleggen van die ene belangrijke dag en wat hier als fotograaf allemaal bij komt kijken.

Als je in een jaar veertig of vijftig bruidsreportages wilt doen, moet je al die bruidsparen wel zien te vinden! Dat werkt heel anders dan bijvoorbeeld bij zakelijke portretfotografie. Daar heb je meestal een relatie met een aantal klanten, die door het jaar heen een aantal klussen bij je neerleggen. Maar zo werkt het niet in de huwelijksmarkt. Je moet hierbij echt een goed netwerk en een mooi portfolio opbouwen om opdrachten te krijgen.

De beste reclame is natuurlijk mond-tot-mondreclame: bruidsparen die aan andere stellen vertellen dat ze zo tevreden over je werk waren. Zij zijn je beste ambassadeurs: als later iemand uit dezelfde vriendengroep gaat trouwen, zal je naam al snel genoemd worden.

Portfolio

Voordat een bruidspaar jou als fotograaf zal uitkiezen, is het zaak om een goed portfolio op te bouwen. Bij het opbouwen en presenteren van een portfolio is het belangrijk om te kijken door de ogen van het bruidspaar. Wat wil een bruidspaar graag zien …? Uiteraard dat je foto’s goed scherp zijn en technisch juist in elkaar zitten, maar misschien nog wel meer dat je de juiste momenten weet te vangen. Het gaat immers uiteindelijk om het vastleggen van een herinnering. Daarom is het van groot belang dat het bruidspaar doorheeft dat jij de belangrijkste momenten feilloos weet vast te leggen. Natuurlijk is het daarnaast slim om een grote variatie aan beelden te presenteren, zodat van ieder moment tijdens een bruiloft foto’s te zien zijn.

Zorg dat je op social media ook een mooi portfolio opbouwt met gevarieerde beelden. Je ziet hier de pagina van Joris Brouwer (joris-1).

Toestemming

Bij het maken van je portfolio is het belangrijk dat iedereen die in jouw portfolio herkenbaar in beeld te zien is, daar toestemming voor heeft gegeven. De meeste stellen zullen er geen moeite mee hebben als hun fraaie trouwfoto’s gebruikt worden in een portfolio, maar het is goed om daar zeker van te zijn. Vraag dit dus altijd. Eventueel kun je die akkoordverklaring ook nog schriftelijk vastleggen. Op die manier voorkom je problemen in de toekomst

Netwerken

Het fotograferen van de bruiloft zelf is slechts één aspect van het leven als trouwfotograaf. Netwerken, opdrachten binnenhalen en opbouwen en presenteren van je portfolio vormen tezamen een ander, zeer belangrijk aspect. Hierbij komen heel andere kwaliteiten en verwachtingen over jou als persoon en fotograaf naar voren. De manier waarop je omgaat met andere mensen is dan doorslaggevend voor je succes.

Contacten leggen

Je moet je toekomstige bruidsparen zien te vinden én te overtuigen van jouw werk. Jouw persoonlijkheid en manier van communiceren spelen daarbij een grote rol. Netwerken is voor veel mensen een beetje een ‘vies’ woord. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Netwerken is namelijk niets anders dan praten met mensen, mensen leren kennen en je eigen kwaliteiten aan anderen tonen. Natuurlijk is dat netwerken bedoeld als een manier om aan klussen te komen, maar dat moet eigenlijk niet de harde insteek zijn. Zie het eerder als een manier om anderen te vertellen over je passie en over alle mooie foto’s die je gemaakt hebt én kunt gaan maken. Zorg ervoor dat een natuurlijk gesprek ontstaat en luister naar wat de ander zegt én bedoelt te zeggen. Die twee zaken willen namelijk nog weleens verschillen. Als je probeert te begrijpen wat iemand bedoelt te zeggen, kun je beter inspelen op wat diegene precies vraagt. Wees altijd alert tijdens zo’n gesprek en zoek naar ‘haakjes’ die interessant kunnen zijn voor jou als fotograaf.

Oprecht

Het is belangrijk dat je het netwerken op een natuurlijke manier in je communicatie inpast, want alleen als het natuurlijk aanvoelt, is het prettig om te doen. Daarnaast voelen bruidsparen (en anderen) het feilloos aan als je netwerkt voor het netwerken en niet oprecht geïnteresseerd bent, maar enkel op zoek bent naar klussen. Uiteindelijk is netwerken natuurlijk gewoon het hebben van een interessant gesprek met andere mensen over wat hen en jou bezighoudt. En wat is nu leuker dan vertellen over wat je leuk vindt?

Zaadjes planten

Verwacht overigens niet dat de klussen na je eerste gesprek meteen uit de lucht komen vallen, want dat heeft vaak wat tijd nodig. Na verloop van tijd verspreiden jouw naam en jouw werk zich als een olievlek. Hoe meer mensen jouw naam kennen en weten wat je doet, hoe meer kans je hebt dat iemand op zoek gaat naar een trouwfotograaf en bij jou terechtkomt. Netwerken is als het planten van zaadjes in de grond. Het kan even duren, maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

Een groot gedeelte van de opdrachten zul je krijgen via mond-tot-mondreclame. De mensen die je naam via via hebben gekregen, zullen voordat ze je bellen natuurlijk allereerst je werk nog even willen zien, en komen dan op je website en je social media terecht. Dit zijn daarom zeer belangrijke elementen in de ‘customer journey’, om maar eens een moderne term tevoorschijn te halen. Hoe haal je het beste uit deze kanalen?

Bij het netwerken leg je de basis van je contacten. Je bouwt een band op met je klanten, waardoor je later ook prachtige foto’s van ze kunt maken.

Inge Pieck Fotografie (ingepieck)
Canon 6D · ISO 100 · F 2,8 · 1/320 SEC · 35 MM

Portfolio presenteren

Het maken van een portfolio is de eerste stap. De tweede is daar daadwerkelijk mee naar buiten treden. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. In de meeste gevallen zal de mix bestaan uit een website, social media, prints en fotoboeken. Al deze manieren van presenteren hebben hun eigen doel en charme.

Social media

Je beelden posten op social media is een uitstekend idee. Het kost niets (indien je niet adverteert) en als je het goed doet, kun je er een heleboel potentiële klanten mee bereiken. Post daar foto’s van je bruidsreportages en je zult vanzelf andere paren bereiken.

Natuurlijk moet je het wel een beetje aantrekkelijk maken om je kanaal te bekijken. Plaats daarom ook regelmatig beelden van achter de schermen. Mensen vinden het leuk om te zien hoe je aan het werk bent, of om grappige momenten van zo’n dag te bekijken. Ook kun je de reactie van het bruidspaar op het afgeleverde album erop zetten, of de post delen als ze er zelf iets over zeggen op hun eigen account. Op die manier blijf je interessant en in the picture.

Kies voor ieder kanaal een passende aanpak, want elk platform is anders van aard. Zo kun je op Facebook meer doen met tekst in combinatie met beeld, terwijl je op Instagram het beeld leidend laat zijn. Op YouTube kun je het weer extra persoonlijk maken door zelf vaak in je video’s op te treden.

Zorg uiteraard voor consistentie in stijl, aanpak en frequentie. Daar wordt ieder kanaal – of het nu Facebook, Instagram of eventueel YouTube is – beter van.

Eigen website

Een eigen website met jouw portfolio mag natuurlijk niet ontbreken. Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze manieren om snel, eenvoudig én betaalbaar een eigen fraaie website de lucht in te krijgen. Bijvoorbeeld door zelf een domeinnaam en hosting aan te schaffen en met WordPress aan de slag te gaan. Het kan ook nóg makkelijker: bij diverse aanbieders kun je in een paar kliks een fotowebsite in elkaar zetten.

Met een mooie website kun je klanten laten zien wat voor foto’s je al gemaakt hebt. Dit is de website van Inge Pieck, gemaakt met WordPress.

Beurzen

Als trouwfotograaf kun je een stand of ruimte huren op een speciale trouwbeurs. Deze beurzen vinden normaal gesproken regelmatig plaats. Zo’n beurs is bij uitstek de plek waar stelletjes op zoek gaan naar allerlei zaken rondom hun bruiloft. Een fotograaf hoort daar zeer zeker bij, en op een beurs zul je dus grote aantallen potentiële klanten tegenkomen.

Het is gelijk een zeer persoonlijke manier, want zowel het bruidspaar als jij kunnen alvast aan elkaar ‘wennen’. Op die manier kun je snel zien of er een klik is. Vaak is een beursstand ook een fraaie manier om je werk te etaleren, zeker als je een beetje werk maakt van de aankleding en presentatie van je foto’s. Eventueel kun je ook een speciaal actietarief hanteren voor bruidsparen die op de beurs zelf besluiten om met jou in zee te gaan. Onderschat het belang van persoonlijk contact niet. Want hoewel het om fotografie draait, is de klik tussen bruidspaar en fotograaf van groot belang bij het maken van de keuze.

Wedstrijden

Een slimme manier om publiciteit (en dus potentiële klanten) te genereren, is meedoen aan een fotowedstrijd. Je speelt jezelf in de picture bij heel veel verschillende mensen. Vaak wordt de wedstrijd georganiseerd door een magazine, dat veel door bruidsparen gelezen wordt. De winnende foto’s worden in het blad afgedrukt. Gratis reclame dus. Je moet dan wel goed zijn, want alleen de winnaars krijgen die exposure. Bovendien kun je melding maken van die gewonnen wedstrijd op je eigen website, iets wat vertrouwen wekt bij potentiële klanten.

Overleg wel altijd met het bruidspaar dat op de foto staat of ze het goed vinden dat je de foto instuurt voor een wedstrijd. Let ook altijd op de voorwaarden rondom de wedstrijd. Wat mag de organisatie bijvoorbeeld met jouw beelden doen?

Adverteren

Een andere manier om onder de aandacht te komen, is een advertentie plaatsen of een betaald artikel laten opnemen in een trouwmagazine. Dit is meestal erg duur en je kunt het effect moeilijk peilen.

Samenwerking

De huwelijksmarkt is een vijver waar veel spelers in vissen. De bruidstaartenbakker, de bruidsjurkenwinkel, de betere bloemist en de juwelier … allemaal zijn ze constant op zoek naar nieuwe klandizie. Een slimme huwelijksfotograaf gaat een samenwerking aan met een of meer van dergelijke spelers bij jou in de omgeving. Zo zou je in de bruidsjurkenwinkel een flyer kunnen neerleggen van jouw bedrijf. In ruil daarvoor noem jij de naam van de winkel als een bruidspaar daarom vraagt. Zo snijdt het mes aan twee kanten en hebben jullie wellicht allebei een nieuwe klus. Wees creatief en probeer ook op de grote dag zelf te netwerken met de andere bedrijven die door het bruidspaar ingehuurd zijn. Je kunt elkaar bijna altijd helpen.

Zoek samenwerking met andere bedrijven in de buurt die bruidsparen als klanten hebben, bijvoorbeeld een lokale bloemist. Die zal bij zijn met mooie foto’s van de boeketten, en jou aanbevelen bij stellen die langskomen.

Mariëlle Franssen, Create&Trends (createtrends)
Canon R5 · ISO 100 · F 7,1 · 1/640 SEC · 66 MM

Zoom Academy

Dit artikel komt uit de volledige Cursus Trouwfotografie in Zoom Academy. Hierin leer je de technieken te beheersen die beweging in je foto’s brengen en nog veel meer.

Zo leer je onder andere:

  • Alles over de voorbereiding van een bruiloft
  • Welke momenten je absoluut mag missen
  • Wat er allemaal in je cameratas moet zitten
  • De afhandeling en bewerking na de bruiloft

Bekijk hier de volledige Cursus Trouwfotografie.


Mis niks met de wekelijkse Zoom.nl nieuwsbrief!

E-mailadres

Kinderen fotograferen in opdracht!

Fotowedstrijd Portret – doe mee en win